قصه نیستم که بگویی، نغمه نیستم که بخوانی، صدا نیستم که بشنوی، من دردِ مشترکم مرا فریاد کن! شاعر آزادی “احمد شاملو”

اشک رازی‌ست
لبخند رازی‌ست
عشق رازی‌ست

اشکِ آن شب لبخندِ عشقم بود.

قصه نیستم که بگویی
نغمه نیستم که بخوانی
صدا نیستم که بشنوی
یا چیزی چنان که ببینی
یا چیزی چنان که بدانی…

من دردِ مشترکم
مرا فریاد کن.

درخت با جنگل سخن می‌گوید
علف با صحرا
ستاره با کهکشان
و من با تو سخن می‌گویم

نامت را به من بگو
دستت را به من بده
حرفت را به من بگو
قلبت را به من بده
من ریشه‌های تو را دریافته‌ام
با لبانت برای همه لب‌ها سخن گفته‌ام
و دست‌هایت با دستانِ من آشناست.

در خلوتِ روشن با تو گریسته‌ام
برایِ خاطرِ زندگان،
و در گورستانِ تاریک با تو خوانده‌ام
زیباترینِ سرودها را
زیرا که مردگانِ این سال
عاشق‌ترینِ زندگان بوده‌اند.

دستت را به من بده
دست‌های تو با من آشناست
ای دیریافته با تو سخن می‌گویم
به‌سانِ ابر که با توفان
به‌سانِ علف که با صحرا
به‌سانِ باران که با دریا
به‌سانِ پرنده که با بهار
به‌سانِ درخت که با جنگل سخن می‌گوید

زیرا که من
ریشه‌های تو را دریافته‌ام
زیرا که صدای من
با صدای تو آشناست.

۱۳۳۴

احمد شاملو

این ورودی در هنر و ادبیات فرستاده شده و با , , برچسب خورده. پایاپیوند را نشانه‌گذاری کنید.

2 پاسخ برای قصه نیستم که بگویی، نغمه نیستم که بخوانی، صدا نیستم که بشنوی، من دردِ مشترکم مرا فریاد کن! شاعر آزادی “احمد شاملو”

  1. امیر می‌گوید:

    سلام دوست عزیز. میخوام ازت کمک بگیرم. دیروز یه موضوع داغ توی بالاترین زدم در مورد صحبت های خاتمی که 70 درصدش در مورد آزادی و حقوق ملت بود. تعداد لینکهاش هم 13 تا بود. بعد از 2 ساعت بدون هیچ دلیلی این موضوع داغ حذف شد! امروز یه موضوع داغ زدن راجع به همون حرفای خاتمی، ولی با این تفاوت که تأکیدش روی تنها جمله ی خاتمی در مورد جمهوری اسلامی است. این نشون میده که بالاترین داره با جانبداری کامل عمل میکنه. اگه اینطوری باشه بهتره بالاترین اعلام کنه که از این به بعد نباید لینکی در دفاع از خاتمی یا میرحسین یا بعضی افراد دیگه فرستاده بشه! آی پی شما رو هم که بیخودی بلاک کرده بودن. به نظر شما باید چه کار کرد؟ چطوری صدامون رو به بالاترین برسونیم؟ اگه از طریق ایمیل جواب بدی ممنون میشم.

    • امید فردا می‌گوید:

      دوست عزیز متاسفانه بالاترین دچار کم سلیقگی و دودستگی بالایار ها شده و در ضمن من از تیتر موضوع داغ شما خبر ندارم چون تیتر مهم است و باید مربوط به متن خبر باشد ! در هر صورت من در خدمتم

پاسخی بگذارید

