بر آنم کە زندگی کنم، بر آنم کە عشق ورزم، پیش از آن‌که واپسین نفس را برآرم…..صدای شاعر آزادی “احمد شاملو “

بر آنم کە زندگی کنم،

بر آنم کە عشق ورزم پیش از آن‌که واپسین نفس را برآرم،
پیش از آن‌که پرده فرو افتد،
پیش از پژمردن آخرین گل،
برآنم که زندگی کنم.
برآنم که عشق بورزم.
برآنم که، باشم.
در این جهان ظلمانی،
در این روزگار سرشار از فجایع،
در این دنیای پُر از کینه،
نزد کسانی که نیازمند منند،
کسانی که نیازمند ایشانم،
کسانی که ستایش انگیزند،
تا دریابم؛
شگفتی کنم؛
باز شناسم؛
که‌ام؟
که می‌توانم باشم،
که می‌خواهم باشم،
تا روزها بی‌ثمر نماند،
ساعت‌ها جان یابد،
لحظه‌ها گران‌بار شود،
هنگامی که می‌خندم،
هنگامی که می‌گریم،
هنگامی که لب فرو می‌بندم،
در سفرم به سوی تو،
به سوی خود،
به سوی خدا،
که راهی‌ست ناشناخته
پُر خار، ناهموار،
راهی که ـ باری ـ
در آن گام می‌گذارم،
که قدم نهاده‌ام،
و سر بازگشت ندارم.
بی‌آنکه دیده باشم شکوفایی گل‌ها را،
بی‌آنکه شنیده باشم خروش رودها را،
بی‌آنکه به شگفت در آیم از زیبایی حیات.
اکنون مرگ می‌تواند فراز آید.
اکنون می‌توانم به راه افتم.
آکنون می‌توانم بگویم که:
«زندگی کرده‌ام.»


این نوشته در هنر و ادبیات ارسال شده و با برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

3 پاسخ برای بر آنم کە زندگی کنم، بر آنم کە عشق ورزم، پیش از آن‌که واپسین نفس را برآرم…..صدای شاعر آزادی “احمد شاملو “

  1. حبیب :گفت

    حاج عيسي خادم امام:
    ای تف به قبر امام

    • hosein shirazi khah :گفت

      salam doste aziz
      midonam ke in sher ro ba sedaye garme ostad shenidi ama
      in sher az khanome markot bigel hast va ostad ye kaset az sorodeh haye in khanom ro deklameh kardeh
      in shaereye almani sheraye besyar zibaye digari ham dareh ke ostad be zibaiie tamam ona ro deklameh kardeh
      dorod

      • ممنون از شما
        دوست عزیز شما هم مشاهد کردید که من فقط نوشتم با صدای استاد
        اگر مطلب و توضیح کامل تری بود ممنون میشم و در خدمتتون هستم .
        زنده باشی

پاسخی بگذارید

